درصد قانونی وکالت قانون پرونده وبگردی

درصد: قانونی وکالت قانون پرونده وبگردی دانشنامه حقوقی وکیل موکل

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی پایان پرونده هواپیماهای برجامی؟

صبح دیروز (یکشنبه) ۵ فروند ATR تازه شرکت هواپیمایی کشور عزیزمان ایران ایر در فرودگاه مهرآباد فرود آمد تا این شرکت ایتالیایی – فرانسوی به عنوان یکی از خوش قول‌تر

پایان پرونده هواپیماهای برجامی؟

پایان پرونده هواپیماهای برجامی؟

عبارات مهم : ایران

صبح دیروز (یکشنبه) ۵ فروند ATR تازه شرکت هواپیمایی کشور عزیزمان ایران ایر در فرودگاه مهرآباد فرود آمد تا این شرکت ایتالیایی – فرانسوی به عنوان یکی از خوش قول ترین شرکت هایی مطرح شود که بعد از برجام با کشور عزیزمان ایران وارد یک قرارداد تجاری شده است بود. قراردادی که شاید عمل به تمام مفاد آن جهت این شرکت ممکن نباشد.

به گزارش ایسنا، تنها چند روز بعد از اجرایی شدن برجام، وزیر راه و شهرسازی که در سفرهایی به اروپا مقدمات انعقاد قراردادهایی تازه جهت خرید هواپیما را فراهم آورده بود، با فرانسوی ها به توافقی ابتدایی دست یافت تا در جریان سفر رییس جمهوری کشور عزیزمان ایران به پاریس، خرید ۱۱۸ فروند ایرباس نهایی شود.

پس از آن کشور عزیزمان ایران ایر توانست شرکت آمریکایی بوئینگ را نیز پای میز مذاکره بیاورد تا در نهایت خرید ۸۰ فروند هواپیمای آمریکایی نیز در دستور کار قدیمی ترین ایرلاین کشور عزیزمان ایران باشد. بعد از آن نوبت به شرکت ATR رسید تا با فروش هواپیماهای کوچک به ایران، دیگر دغدغه ناوگان هوایی در رابطه با توسعه فعالیت فرودگاه های کوچک را نیز با پاسخی تازه روبه رو کند.

پایان پرونده هواپیماهای برجامی؟

تمامی این قراردادها ظرف چند ماه در زمستان ۹۵ و بهار ۹۶ نهایی شد تا کشور عزیزمان ایران ایر که جهت نزدیک به چهار دهه از بازارهای رسمی به دور افتاده بود و جز چند فروند هواپیمای محدود دیگر به ناوگان نو دسترسی نداشت، خود را آماده کند تا با ۲۰۰ هواپیمای تازه بار دیگر به عنوان غول هوایی منطقه معرفی شود. مسئله ای که از همان گام های نخست با ابهام های زیادی مواجه شد.

دولت ایالات متحده آمریکا قاعده ای را در اجرای برجام گنجانده بود که بر اساس آن باید تمامی هواپیماهای مسافربری که لااقل ۱۰ درصد از قطعات یا تجهیزات ارزش را از شرکت های آمریکایی گرفته بودند پیش از فروش به کشور عزیزمان ایران از وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) مجوز دریافت کنند.

صبح دیروز (یکشنبه) ۵ فروند ATR تازه شرکت هواپیمایی کشور عزیزمان ایران ایر در فرودگاه مهرآباد فرود آمد تا این شرکت ایتالیایی – فرانسوی به عنوان یکی از خوش قول‌تر

هرچند در برجام به صراحت اعلام شده است بود که کشور عزیزمان ایران حق خرید هواپیماهای تازه را خواهد داشت ولی تندروهای آمریکایی در کنگره و سنا خیلی سریع سنگ اندازی ها را برابر قراردادهای فروش هواپیما به کشور عزیزمان ایران شروع کردند تا جایی که چند بار کنگره آمریکا تحریم هایی را در این رابطه تنظیم و تصویب کرد. در ماه های نهایی دولت اوباما در برابر تمام این فشارها ایستاد ولی با روی کار آمدن ترامپ بازی عوض شد تا جایی که رییس جمهور این کشور با فاجعه آمیز خواندن برجام، بعد از ماه ها ترساندن آخر از این توافق خارج شد.

در هفته های گذشته با توجه به صحبت هایی که راجع به لغو مجوزهای اوفک مطرح شده است بود، عملا امیدها نسبت به ورود هواپیماهای تازه به کشور عزیزمان ایران به مرز صفر درصد رسید ولی با ورود این هواپیماهای تازه بار دیگر این امید به وجود آمد که شاید در هفته های باقی مانده تا بازگشت رسمی تحریم ها، باز هم امکان ورود هواپیما وجود داشته باشد، هرچند این اتفاق نیاز به برنامهریزی و پیگیری های جدی دارد.

سه قرارداد و یک ابهام

پایان پرونده هواپیماهای برجامی؟

آنچه در مسیر ورود هواپیماهای تازه به کشور عزیزمان ایران سوالی بی پاسخ را به وجود آورده هست، نیاز جدی کشور عزیزمان ایران به تامین منابع مالی مورد نیاز جهت ورود این هواپیماهاست. کشور عزیزمان ایران در زمانی که امکان ارتباط با بانک های بین المللی را داشت نیز نتوانست بانکی را پیدا کند که قراردادهای موجود را اجرایی کند. در متن قراردادها آمده بود که ۸۵ درصد از منابع می تواند از طریق فاینانس تامین شود و مابقی را کشور عزیزمان ایران نقدا پرداخت کند ولی آنچه در عمل اتفاق افتاد پرداخت نقد مبالغ هواپیماهای تازه به شرکت های هواپیماساز بود.

پس از عبور از ابهام منابع مالی، کشور عزیزمان ایران ایر باید تلاش کند در هفته های پیش رو شرکت های سازنده هواپیما را راضی کند که با پذیرش ریسک تحریم ها تعدادی هواپیمای تازه را به کشور عزیزمان ایران واگذار کنند، هرچند این بازی در حال حاضر نیز یکی از بازیگران خود را از دست داده است.

صبح دیروز (یکشنبه) ۵ فروند ATR تازه شرکت هواپیمایی کشور عزیزمان ایران ایر در فرودگاه مهرآباد فرود آمد تا این شرکت ایتالیایی – فرانسوی به عنوان یکی از خوش قول‌تر

شرکت هواپیماساز بویینگ که نخستین شرکتی بود که قرارداد خود را با کشور عزیزمان ایران نهایی کرد، چند روز بعد از اعلام تصمیم ترامپ به صراحت گفت دیگر امکان فروش هواپیما به کشور عزیزمان ایران نخواهد داشت. بویینگ ۵۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ و ۳۰ هواپیمای دیگر مشمول بر دو مدل بوئینگ ۷۷۷ به کشور عزیزمان ایران فروخته بود و هرچند بنا بود از اردیبهشت امسال نخستین هواپیمای خود را به کشور عزیزمان ایران تحویل دهد ولی سنگ اندازی های سیاسی مانع از آن شد که نخستین همکاری ها میان دو طرف بعد از چهار دهه شکل بگیرد.

دیگر غول صنعت هوایی که به کشور عزیزمان ایران آمده بود ایرباس بود. این شرکت که با نهایی کردن قرارداد فروش ۱۰۰ فروندی خود یکی از بزرگترین قراردادهای صنعت را هما بسته بود سه فروند هواپیما نیز به کشور عزیزمان ایران تحویل داد ولی در گام های بعدی با نرسیدن منابع مالی مورد نیاز و تامین نشدن فاینانس کار پیشرفت خاصی را پشت سر نگذاشت. در قرارداد نهایی، ۴۶ فروند از هواپیماهای خریداری شده است از خانواده ایرباس ۳۲۰، ۳۸ فروند از خانواده ایرباس ۳۳۰ و ۱۶ فروند از خانواده ایرباس ۳۵۰ بودند و امروز ۹۷ فروند از آنها شانس چندانی جهت تحویل ندارند.

پایان پرونده هواپیماهای برجامی؟

تنها گزینه باقی مانده پیش روی کشور عزیزمان ایران ای تی آر هست. این شرکت خوش قول که تاکنون از قرارداد ۲۰ فروندی خود، ۱۳ هواپیما را تحویل داده ابراز امیدواری کرده است که تا پیش از بسته شدن راه های تبادل با کشور عزیزمان ایران بتواند این قرارداد را به طور کامل اجرایی کند، هرچند این امر منوط به تامین مالی هفت فروند هواپیمای باقی مانده خواهد بود.

در شرایط فعلی، کشور عزیزمان ایران ایر باید در حالی پرونده کوتاه مدت برجامی خود را ببند که از ۲۰۰ فروند خرید، تنها ۱۶ فروند آن تحویل شده است و این به معنای آن است که این شرکت ایرانی از نیاز روز خود تنها هشت درصد را وارد کرده است و در هفته های بعدی اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، کشور عزیزمان ایران باز هم با درهای بسته بازار های جهانی رو به رو می شود، درهایی که با اجرایی شدن برجام بعد از چهار دهه باز شد و حالا مشخص نیست در چه زمانی بار دیگر روی خوش خود را نشان خواهد داد.

واژه های کلیدی: ایران | ایرباس | ایرانی | قرارداد | هواپیما | هواپیما | خرید هواپیما | ورود هواپیما | شرکت هواپیمایی | هواپیماهای خریداری شده

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz